Alle bør lære og træne nogle helt basale selvforsvarsteknikker. Når det handler om personlig sikkerhed er et vigtigt motto; håb på det bedste men forbered dig på det værste. Hvis den værst tænkelige situation skulle opstå og en konfrontation er uundgåelig, så kan viden omkring selvforsvar være en afgørende faktor for udfaldet af konfrontationen.

I denne guide dækker vi nogle helt basale selvforsvarsteknikker som du kan øve dig på i hverdagen. Teknikkerne kræver ingen forkundskaber og kan trænes af alle med interesse for selvforsvar.

Har du lyst til at udvikle dig personligt og lære selvforsvar? Se vores bootcamps.

Undgå konflikter når det er muligt

Selvforsvarsteknikker bør kun benyttes som en absolut sidste udvej, når der ikke kan være andre løsninger. Din første tanke skal instinktivt være; flygt fra situationen. Løb alt hvad remmer og tøjler kan holde, væk fra situationen. Hvis nogen prøver at stjæle din taske, pung eller noget helt tredje, så er det bedre at give dem det og undgå en potentiel farlig situation. Din sikkerhed er mere værd end en potentiel farlig situation som du ikke kender udfaldet af. Men, skulle situationen optrappes og en fysisk konfrontation være uundgåelig, så skal du være forberedt på at forsvare dig selv. Når først du har taget beslutningen om at forsvare dig selv, så er der ingen vej tilbage. Du skal mene det 100% og gå all-in, ellers vil det ende galt.

Lav støj

I sekundet nogen bliver fysisk overfor dig, skal du lave støj. Råb og skrig tiltrækker folk tæt på dig som måske kan hjælpe dig eller tilkalde politiet med det samme. At råbe og skrige og sætte dig til nødværge sender også et klart signal til angriberen om, at du ikke bliver et nemt offer. Det er ikke sikkert at skrig vil få angriberen til at stoppe, men det kan få ham til at stivne et øjeblik og overveje situationen. Det kan i mange tilfælde være nok til, at det er det vindue der gør, at du har tid til at flygte og dermed komme væk fra en farlig situation.

Spark i skridtet

Hvis angriberen er en mand så er skridtet et ekstremt følsomt område. Stå med let spredte ben og dit dominerende ben bagerst. Se på angriberen og start sparket ved at skyde knæet frem og stræk benet.

Spark så hårdt og højt du kan, og stop ikke sparket når du rammer. For at sparke så hårdt som muligt, så skal du forestille dig at du sparker “igennem” angriberen. Det skal du for dels at sparke hårdt men også hurtigt. Dit skinneben har en langt større kontaktflade end eks. dit knæ eller fod, så prøv at ramme med dit skinneben.

Øv dig i at slå

En af de meste effektive og instinktive selvforsvarsteknikker er det lige stød. For at øve stødet kan du starte med at stå i kampstilling med en afstand mellem benene som er lidt bredere end dine hofter, og med let bøjede ben og med knyttede hænder foran ansigtet. Brug dine ben og core til at sende stødet afsted. Brug fodballen på bagerste ben til at øge momentum. Hold dit håndled lige og prøv at ramme med knoerne. Du skal ramme med pege- og midterste kno.

Hvis angriberen har hænderne nede, så gå efter at ramme halse, næse eller hage. Har han hænderne oppe så ram lavt. Sandsynligvis vil han tage hænderne ned for at blokere stødet, og her kan du så støde efter de øvre og sårbare områder.

Brug noget tid på at øve dit lige stød. Se videoer, evt. på YouTube, for at få en bedre idé om hvordan du kan forbedre din teknik. Det vil føles naturligt efter en del træning og du behøver ikke længere at tænke over hvilke trin der er involveret. Dit mål er at kunne støde både hurtigt og hårdt uden at tænke over det.

Lær at støde med din albue

Albuer er et ekstremt godt våben som kan ramme med enorm stor kraft.  Start i en neutral stilling, og hæv din albue til din side, og derefter løft den udad, væk fra din krop. Prøv at gøre dine bevægelser skarpe og hurtige, og undgå at flytte albuen op eller ned i en flappende bevægelse.

Et velplaceret albueangreb kan forårsage en betydelig skade, især hvis du rammer et sårbart område som f.eks. hovedet, brystbenet, næsen, hagen eller på siden af halsen.

Knæ spark

Akkurat som dine albuer, kan knæene gøre en betydelig skade. Start i en kampstilling. Grib din modstander i armene og træk hans krop fremad, mens du trykker dine hofter og knæ i en flydende bevægelse. Gå efter lysken, solar plexus, ben, nyre, lever, brystben eller endda hovedet, hvis det er muligt. Når dit knæ har kontakt med din modstander, skal du straks trække benet tilbage for at forhindre, at angriberen tager fat i det.

Brug dit hoved

At nikke din modstander en skalle og ramme øjnene eller næsen kan hurtigt stoppe et angreb. Ikke alene kan du med din krop generere enorm kraft til at ramme med dit hoved, men det er også et uventet angreb, der giver dig et overraskende element. Øverst på dit hoved er et stort overfladeareal, der øger sandsynligheden for at ramme dit mål.

For at udføre en kraftig hovedstød, skal du spænde i din hals og føre hovedet fremad. Prøv at ramme med toppen af panden på angriberens næse.

Hold dig i form

At kende selvforsvarsteknikker hjælper ikke, hvis du ikke kan bruge dem effektivt. At træne regelmæssigt hjælper med at holde din krop i skarp form, hvilket naturligvis vil gøre dig til en bedre kæmper. Træn i et motionscenter, eller endnu bedre, tag en ugentlig selvforsvarsklasse. Ikke alene vil du lære nye teknikker som du kan føje til dit arsenal af våben, du bliver stærkere, hurtigere og sejere generelt.

Træn kombinationer

Selvom dit første instinkt normalt vil være at løbe, er det ikke altid muligt. Hvis du går efter et skridtspark og du ikke rammer, skal du være parat til øjeblikkeligt at følge det op med endnu et angreb. Prøv at have mindst tre selvforsvarsteknikker som du træner igen og igen og igen. Til sidst vil du kunne sætte dem sammen i en serie og dermed være endnu mere effektiv.

Sørg for at have en træningsmakker

Den bedste måde at blive bedre på er at træne med en makker. At øve selvforsvarsteknikker på en anden hjælper med at gøre situationen mere realistisk, og det hjælper dig med at måle afstande og ramme dine mål. Selvfølgelig bør du aldrig bruge din fulde styrke, medmindre du træner med en professionel, der er forberedt. En sandsæk eller træningspuder kan være en værdifuld investering for mere effektive træningssessioner.

Start din træning i dag

Det bedste tidspunkt at begynde at lære selvforsvar er lige nu. Du kan umuligt vide, hvad fremtiden byder på. Det første skridt er at blive fortrolig med grundlæggende bevægelser og øve dem, indtil de føles naturlige. Når du bliver mere sikker, vil du føle dig komfortabel med at arbejde på mere komplekse teknikker. Begynd at opbygge dit repertoire nu, så du er klar, hvis det utænkelige nogensinde skulle opstå.

Har du lyst til at udvikle dig personligt og lære selvforsvar? Se vores bootcamps.